Project Hessdalen logo

ANNET
Bli sponsor
Linker

Antall treff på denne web
Tilbake til startsiden

Forrige år Neste år
Observasjoner i år 2022

Dato: 24.10.2022 Klokken: 01:45 Sted: UFO-campen på Vårhus, Hessdalen
Observatør: Jannicke Roe og Line
Jannicke skriver: " Vi satt i ufo campen og så utover dalen mot vest. Vi fulgte med på fjelltoppen ( med mye mose) til høyre for oss, mot nord. Her så jeg i 19 tiden et lys som gikk ovenfra og ned til venstre. Det dukket plutselig opp og forsvant før det gikk bak fjelltoppen. Lignet ikke på stjerneskudd, selv om det var mange av dem også denne natten. Hadde ingen hale og gikk rett ned og ikke i bue. Venninnen min Line hadde sett et lysglimt der litt før, men uten å si noe til meg da. Etterhvert begynte nordlyset og synes godt over den samme fjelltoppen slik at vi satt mye vendt denne retningen.

I 23 tiden begynte det å danne seg en svart strek over fjelltoppen, som varte i ca 15-20 min, som du ser på bildene. Streken var på samme sted som vi så det første lysblinket og deretter lysstreken. Så, kl 01.42 bemerket Line et lys som kom over fjelltoppen samme sted. Den gikk rett opp for deretter å gå rett til høyre (østover). Vi fulgte den med blikket mens den gikk over horisonten østover. Vi prøvde å se om det var et fly, men syntes bevegelsene var for rare til det. Det hadde gått mange fly tidligere på kvelden som var lett og se var fly. Jeg begynte å filme, men dessverre fikk jeg ikke med noe fra bakgrunnen som kan bevise at jeg ikke bare virret med kameraet. Jeg mener selv jeg sto ganske stille og hvis man ser på videoen i mørket med full lysstyrke og zoom kan man se den samme stjernen som kommer frem innimellom og som står ganske stille.

Vi syntes det var bemerkelsesverdig og tror ikke det kan ha vært et vanlig fly. Vi opplevde det litt forskjellig. Jeg syntes det var mer rødt enn Line, og i begynnelsen så jeg det bare som blink mens Line så det mer sammenhengende. Line opplevde ikke at det virret like mye som jeg gjorde. Hun syntes lyset var rundt med en liten lysklump fast på venstre siden. Det beveget seg ikke så fort, men det varte kanskje 2 minutter, og vi flyttet oss ca 90 grader rundt for å følge det. Det blåste fra andre kanten, altså fra sørøst. Noen få minusgrader kanskje. Jeg hørte lyden av et fly mens vi kikket på det. Sønnen min har en app og sjekket at det ikke gikk noe fly i området på dette tidspunkt. "

video

Ref. Jannicke Roe

Dato: 20.08.2022 Klokken: 15:04 Sted: Lunås, Hessdalen
Observatør: Daglig leder i Storeulv foto, Rune Røstad
Det var lørdag 20. august 2022, 15:04:00 så inntraff en anomali i forbindelse med eiendomsfoto på Lunås i Hessdalen.
Det var vindstille, med flott sommervær på flyvningen, da noe tok kontroll over dronen og satte i gang en manøver som så ut til å styrte dronen mot bakken. I tillegg til å endre kurs til at dronen falt i høyde så ble den også manøvrert til å helle mot sør, i det som best kan beskrives som en kræsj manøver. Som dronepilot var det håpløst for meg å få kontroll over dronen og jeg kunne bare følge hendelsen som utspant seg med øynene. Da dronen var 2 meter over bakken så "slapp" anomalien taket og dronen rettet sin manøver og ble stående over bakken.

Dronen fotograferte da hendelsen inntraff. Et bilde som er fotografert i det hendelsen inntreffer er ikke ferdigprosessert, så det har vært noe som forstyrret minneenheten i dronen. Bildet er også noe ut av fokus, som kan indikere at det må ha vært et kraftfullt felt som gjør at kameraet tror det er noe nærme, siden kameraet velger å bytte fokus. I dette tilfellet var ikke dette objektet synlig for øye eller på kamera. Det inntreffer altså tre anomalier på denne flygningen.

Undertegnede jobber som profesjonell fotograf og har 15 års erfaring med fotosystemer der 10 år er med drone og er vant til å navigere i et utfordrende miljø. Dette ble anslått til en trygg og lite utfordrende flygning, med lite eller ingen forstyrrelser i omgivelsene , men likevel fikk jeg opp feilmeldingen "magnetisk feil forstyrrelse". I kontakt med drone leverandør hadde selskapet kun opplevd et lignende tilfelle som var i Øst-Europa over en jernbanelinje. Som fotograf har jeg verken før eller siden opplevd en slik hendelse og vil huske episoden med ubehag.

Ref. Rune Røstad

Dato: 26.07.2022 Klokken: mellom 00:00 og 01:00 Sted: UFO-campen på Vårhus, Hessdalen
Observatør: ?
Observasjon rett over UFO-campen. En hvit ball som gnistret, endret form mens den beveget seg bortover, ble en ball igjen og forsvant plutselig. Utrolig snodig! Tiden var ca. 3 sekunder.

Ref. Hilde Vårhus

Dato: 07.03.2022 Klokken: 22:30 Sted: Øyungen, Hessdalen
Observatør: ?
Observatøren skriver: "Observasjonspunktet er hytta vår ved Øyungen (rød runding i kartet). Lyset dukket opp i Gruvdalen og trakk i mot oss mens det steg. Lyset forsvant plutselig der gulstripa stopper. Kun ett skarpt lys, ingen strobe som på fly eller rød/grønn lanterner. Dette var i i skumringen kl:22:30."

Ref. Jan Moen

Dato: 26.02.2022 Klokken: 03:42 Sted: Birgerhytta ved Langengan, Hessdalen
Observatør: Helge Otterå
Helge satt på terrassen til Birgerhytta, med utsikt vestover. Han så en gul/hvit lyskule i full fart nedover fjellsiden vest for Birgerhytta. Det ble borte etter ca. 2 sekunder.

Illustrasjon

Ref. Helge Otterå

Dato: 24.02.2022 Klokken: 18:35 Sted: Veien ved samfunnshuset, Hessdalen
Observatør: Anonyme
Vi kom gående fra sommerstua (Hessdalsvegen 987) til Hilde Vårhus og hadde akkurat observert et hvitt lys som forsvant og kom tilbake som et rødt lys mot skogen bak Rognåsvollen. Vi ble passert av en bil akkurat i dette skjedde, så vi var usikre om det kunne ha vært en refleksjon i noen av vinduene der. Like etter vi passerte Samfunnshuset snudde jeg meg, og så et lignende lys som gikk fra hvitt til rødt mellom Rognsåa og Rognåasvollen og Hesja. Dette forsvant ganske raskt før oppmerksomheten vår ble trukket mot et fly med tydelige blinkende lys som bevegde seg sørover nær horisonten retning Brattsetret/Heggsel like bak skydekket.

Blir da oppmerksom på en sterk, klar og hvit lyskule høyere, midt på himmelen over dalen, Den var tydelig under skydekket. (Dette var lett å se på grunn av flyet som blinket gjennom skydekket nedenfor, og fordi lyset ikke ble obstruert av skyene). Lyskula hang der i ca. 1-2 sekunds tid før den ble doblet i størrelse og skiftet til et kaldt blått lys og forsvinner.

Lyset som skiftet fra hvitt til rødt like før, gjorde dette på lignende vis, men uten å øke i størrelse.

Ref. Observatør

Dato: Klokken: Sted:Hessdalen

Ref.

Copyright ©2000 Project Hessdalen. Ansvarlig webmaster : Erling Strand.
Alle henvendelser om denne tjenesten rettes til Webmaster
Sist oppdatert 30 January 2024 18:26:28.