Project Hessdalen logo

ANNET
Bli sponsor
Linker

Antall treff på denne web
Tilbake til startsiden

Forrige år Neste år
Observasjoner 1998

Dato: 21.12.1998 Klokken: 21:30 Sted: Aspås i Hessdalen
Observatør: Anne Gjersvoll.
Anne kjørte bil fra Ålen og innover i Hessdalen. Hun så et lys som kom fra Aspås-gårdene og fulgte bilen fram til der hvor Bjarne Lillevold bor. Det var helt blankt og så stort som et hus.

Dato: 14-15.12.1998 Klokken: ?? Sted: Hessdalen
Observatør: Oddmund Tamlag.
Historien mangler
Ref. Jan Moen

Dato: 10-11.12.1998 Klokken: 23:45 og 00:10 Sted: Brattbekk i Hessdalen
Observatør: Hallfrid Lillevold.
Hallfrid så et stort sterkt lys som blinket med en blå og grønn farge. Klokken 23:45 var det oppved Brattbekk, og det beveget seg sakte mot nord. Klokken 00:10 så hun det rett over fjellet.
Ref. Hallfrid Lillevold

Dato: 08.12.1998 Klokken: 07.30 Sted: Syd i Hessdalen
Observatør: Bjarne Lillevold.
Bjarne var hjemme da han så et lys syd i Hessdalen som beveget seg hurtig mot vest.
Ref. Bjarne Lillevold

Dato: 23.11.1998 Klokken: 19.30 Sted: Finnsådalen (mellom Vårhuskjølen og Finnsåhøgda) Hessdalen
Observatører: Bjarne og Hallfrid Lillevold.
Bjarne og Hallfrid var p� vei mot Finnsådalen i bil. Da de var på vei ned fra Vårhuskjølen, så de et stort "lys" nord for deres seter, som ligger nord i Finnsådalen. Det var som et "juletre" som lyste opp skogen under det. Lyset hadde to ringer. Bjarne og Hallfrid gikk ut av bilen for å studere det nærmere. Etter ca. fire minutter begynte den øverste ringen å minske sin lysstyrke. Da den var slukket, begynte den underste ringen å bli svakere. Etter en liten stund var lyset forsvunnet.

Dato: 04.09.1998 Klokken: 01.07 Sted: Nord for Vårhus, Hessdalen
Observatør: Anni Lieskar og fire venninner.
Klokken 1:07 ble det sett et lysfenomen som kom opp fra elva, mot Rogne. Anni Lieskar fortalte at de var fem i bilen som så dette. De var på tur hjem, fra Øyungen. Da de var kommet til svingene nord for Bjarne Lillevold, nord i Hessdalen, så de et grønt lys komme nedenfra venstre (fra elva) og gikk mot Rogne. Det var så nærme bilen at de måtte bråbremse. Det forsvant bak trærne og skiftet farge til rødt.
Se også: NTB, Adresseavisa, og Dagbladet.

Ref. Bjarne Lillevold og Erling Strand

Dato: 29.03.1998 Klokken: 23.00 Sted: Vårhus, Hessdalen
Observatør: Hallfrid Lillevold, Hessdalen.
Hallfrid lå på sofaen i stua og så ut av vinduet. Da fikk hun se et sterk lys over Finnsåhøgda. Det beveget seg nordover. Det stoppet og stod lenge stille. Så gikk det ned og forsvant. Lyset blinket noen ganger. Total observasjonstid var 5 minutter. Like etter dette kom det et fly fra syd som gikk mot nord. Dette lyset var mye svakere, blinkingen var regelmessig og det hadde en jevn bevegelse mot nord. Det var stor forskjell mellom dette flyet og "lyset".

Dato: 22.03.1998 Klokken: 21.05 Sted: Vårhus, Hessdalen
Observatør: Bjarne Lillevold, Hessdalen.
Bjarne gikk en tur ut for å låse traktoren. Da fikk han se en lys syd for Finnsåhøgda. Det beveget seg raskt nordover mot Aspås. Det gikk i forkant av Finnsåhøgda. Det var et orange trekantet lys, med spissen opp. Det var også et hvitt lys i toppen og mitt på bunnen. Da det var kommet til Jon Aspås plass, ble det plutselig borte. Total observasjonstid var ca. 1 minutt.

Dato: 30.01.1998 Klokken: 23.55 Sted: Hessdalslia
Observatør: Ronald Rønning, Hessdalen.
Værforhold: Pent klart vær, -27 °C Avstand: Mellom 300 og 500 meter.
Ronald kjørte bil oppover Hessdalslia. I den nest siste svingen så han et sterkt gult lys, rett fram. Det første han tenkte på var at det stod en bil borti svingen. Han har en Whistler varsler, type 1130SW, som gjorde utslag. Den detekterer (laser)lys med bølgelengde 905nm ±50nm, og radiosignaler i frekvensområdene: 10.500-10.550 GHz, 24.050-24.250 GHz og 33.400-36.000 GHz. Ronald bøyde seg ned for å sjekke sikkerhetsbeltet. Da han så opp igjen, var lyset borte. Han så ingen spor i snøen fra veien og bort til lyset. Dessuten var det for langt ifra veien. Det kunne derfor ikke være bil. Avstanden var vanskelig å anslå, men Ronald mener det var mellom 300 og 500 meter.

Dato: 03.01.1998 Klokken: 21.30, 22.20, 22.40 Sted: Hessdalen
Observatør: Günther Schnell, Gard Gramstad Ann-Cathrin Morteng.
G�nther's egne ord: Etter en meget vellykket første-ekspedisjon i Hessdalen i november 1997, så vi ingen annen utvei enn å komme oss til Hessdalen igjen så fort som mulig, og vi ble ikke skuffet denne gangen heller.

Denne gangen skulle også nyttårsaften feires der oppe. Vi innlosjerte i hytta til familien Grønås denne gangen også, som møtte oss med den samme vennligheten som tidligere. Til observasjoner hadde vi med videokamera m/stativ, og et par fotoapparater av bra kvalitet og med gode zoomlinser.

Den 30 og 31. ble mest brukt til å bli litt bedre lokalkjent i området og brukt til planlegging av nyttårsaften. Vi gjorde ingen andre observasjoner i det tidsrommet annet enn svake blink fra nyttårsrakketter sendt opp fra fra Ålen på nyttårsaften. Det var i tillegg en god del tåke de dagene.

Først den 3/1-98 fikk vi våre beste observasjoner. Vi dro ut i ca. 21.00 tiden og tok bilen og kjørte nordover i Hessdalen, og tok til venstre ved røde kors hytta til vi var ved det store jordet, med usikt over fjellene sydover. Ca. kl. 21.30 så vi noen uregelmessige blinkene lys lengst syd i fjellpartiene i Hessdalen. Det var litt tåke over fjellene så blinkene var noe uskarpe. Denne observasjonen holdt på i ca. 5 minutter. Det kunne virke som lyskilden i tåken beveget seg noe vestover, men som sagt det var vanskelig å forholde seg til både størrelse og avstand p.g.a tåken.

Etter å ha stått der til ca. 22.15 bestemte vi oss å dra sydover i Hessdalen til bommen og inngangspartiet i retning Øyongen. Før vi i det hele tatt kom så langt fikk vi en ganske overraskende observasjon mens vi var i bilen og på vei bort. Et stykke før vi kommer ned i retning kirken ser vi en svær "frostblå" lyskule uten hale som kommer opp fra bak fjellet på høyre hånd i en enorm fart, går i en 180 graders bue ca. 200 meter over fjelltoppen og forsvinner ned bak fjellet igjen. Dette varte ikke mer enn ca. 2-3 sekunder. Dette var ganske facinerende da dette ikke lignet noe på det vi hadde sett tidligere på vår første tur her.

Etter at vi hadde stått der en stund og ikke så noe mere dro vi videre sydover gjennom Hessdalen og bort til bommen og veien inn til Øyongen. Vi trasket et par hundre meter oppover den slakke oppoverbakken etter bommen da vi plutselig observerte et lys bak trærne litt lenger oppe. Vi hastet oppover for å få bedre sikt og gikk til høyre inn i et lite skogholt før vi stod på en utkikkspost hvor vi kunne se ut og ned i en mindre dal. Der observerte vi med en avstand på ca. 400-500 meter et rødt lys som kom lydløst svevende i nesten samme høyde som vi var i. Objektet var foran selve åskammen som gjorde den andre siden av dalen. Jeg fikk fanget inn objektet med kameralinsen og kunne se at lyset var mer orange enn rødt. Med det blotte øyet kunne alle også se at i tillegg til bare et lys var det et slags objekt formet som en avlang trekant. Vi hadde dette objektet i øyesyn i ca. 2 minutter passerende fra venstre til høyre og etterhvert i en slags røkkete fart lik den observasjonen vi hadde på vår første tur. Den forsvant bak terrenget i fjellene, kl. var da ca. 22.40. Jeg tok to bilder av dette objektet, men etter fremkalling viste det seg at bildene var blitt overeksponert eller lignende, da bildene ble helt blanke. Andre bilder vi tok under samme lyssetting og innstilling på kamera ble fremkalt med grei kvalitet.

Etter dette hadde vi ingen andre observasjoner, men følte oss meget tilfreds med det vi hadde sett. Var under oppholdet også på tur med snøscooter og slede inn til selv Øyongen, hvor vi tilbrakte 3 nattetimer midt på isen badende i måneskinn og stjerneklart vær, noe som også er en opplevelse i seg selv.
Ref. Günther Schnell

Copyright ©2000 Project Hessdalen. Ansvarlig webmaster : Erling Strand.
Alle henvendelser om denne tjenesten rettes til Webmaster
Sist oppdatert 02 December 2020 10:41:14.